KEGELAPAN

kegelapan merupakan satu suasana yang kelam dan tiada cahaya, suasana yang gelap penuh dengan dugaan dan halangan yang berliku. Orang-orang yang berjalan di dalam kegelapan pasti menemui kesesatan..

Pages

kesinambungan zaman jahiliah

Kesinambungan zaman jahiliah
Sebelum kemunculan Islam melalui penurunan wahyu keatas Rasulullah s.a.w, kaum jahiliah hidup dalam keadaan porak-peranda dan kekacauan. Mereka mengamalkan penyembahan berhala dan mempercayai kepercayaan karut dan tahyul sehinggakan ada dikalangan mereka yang sanggup membunuh anak-anak perempuan yang baru dilahirkan. Bayi-bayi perempuan mereka dibunuh kerana dipercayai akan membawa sial dan member keaiban terhadap kedua ibu bapanya, akan tetapi anak-anak lelaki mereka tidaklah dibunuh malah dipelihara dengan sebaiknya.
Perbuatan membunuh bayi-bayi perempuan di zaman jahiliah mengambarkan kepada kita bertapa tidak bertamadun dan bermoralnya mereka di zaman tersebut. Jika dilihat dengan lebih teliti mereka ini boleh dianggapkan lebih teruk daripada binatang kerana sanggup membunuh anak-anak mereka sendiri yang sedikitpun tidak berdosa.
Akan tetapi mereka tidaklah seteruk sebagaimana keadaan masyarakat zaman sekarang. Mereka ini boleh dikatakan lebih kejam dan tidak berperikemanusiaan langsung. Walaupun hidup di zaman yang jauh lebih bertamadun daripada masyarakat di zaman jahiliah dahulu yang mana manusia sudah mampu terbang untuk kemana-mana dan mempunyai kemajuan teknologi yang jauh keterdepan mereka ini telah menyalahgunakan teknologi yang mereka ada dengan mengaplikasikan kemajuan ini untuk melakukan perbuatan yang lebih kejam dan dasyat.
Setelah lebih 1400 tahun berlalu, kejahilan dan kemungkaran masih membelenggu masyarakat Islam sehinggakan kita merasakan sudah tidak selamat lagi untuk kita hidup di atas muka bumi ini.
Manusia di zaman ini mempunyai idealogi yang lebih kreatif dalam kemampuan untuk membunuh bayi-bayi mereka. Pelbagai kaedah dan alatan yang membantu menjayakan kejahilan ini untuk terus berleluasa. Zaman ini bukan sahaja anak-anak perempuan sahaja yang dibunuh malahan kekejaman mereka turut menjadikan bayi-bayi lelaki mangsa mereka. Kekejaman ini jauh lebih teruk jika dibandingkan dengan zaman jahiliah dahulu. Janin-janin yang belum lahir juga turut di bunuh dengan menggunakan kaedah pengguguran yang dahulunya tidak mampu di jalankan di zaman jahiliah dahulu.
Bagi bayi-bayi yang sempat dilahirkan pula mereka ini dibuang kemerata tempat misalnya kedalam longgokan sampah, longkang, tandas ditinggalkan di kaki-kaki lima dan sebagainya. Sehinggakan kita dapat melihat ada yang sanggup membakar bayi merekan seperti sampah sarap. Mungkin suatu hari nanti aka nada berita yang menyiarkan terdapat ibu bapa yang sanggup mengerat-ngerat bayi merekayang baru lahir lalu di masak dan dijadikan makanan mereka sendiri.
Amatlah menyedihkan kita apabila setiap hari ada sahaja berita yang memaparkan laporan kes-kes pembuangan bayi disiarkan.

0 comments:

Post a Comment