KEGELAPAN

kegelapan merupakan satu suasana yang kelam dan tiada cahaya, suasana yang gelap penuh dengan dugaan dan halangan yang berliku. Orang-orang yang berjalan di dalam kegelapan pasti menemui kesesatan..

Pages

valentine day


Valentine day
Hari valentine adalah merupakan hari dimana terjadinya peristiwa kejatuhan kerajaan Islam di Andalus pada tanggal 14 feb 1492, kerajaan Islam Andalus jatuh sepenuhnya apabila Bandar terakhir yang dikuasai iaitu Bandar Granada jatuh ke tangan tentera kristian. Peristiwa ini sekaligus menandakan kejatuhan yang hebat dan akhirnya umat Islam yang dulu hidup aman damai menjadi lebih sengsara.
Paderi Pedro St. Valentino telah mengystiharkan hari tersebut sebagai ‘hari kasih sayang’ atau valentine day. Valentino kemudiannya dianggap kekasih rakyatnya apabila Berjaya menumbangkan kerajaan Islam di Cordova.
Apakah kita sebagai umat Islam patut merayakan hari kejatuhan saudara Ilsam kita di Cordova? Ianya seolah-olah meraikan kejayaan seseorang kerana telah berjaya membunuh ibu bapa dan ahli keluarga kita sendiri. Akhir-akhir ini semakin ramai anak-anak muda Islam khususnya kaum melayu yang dengan bangganya meraikan hari yang diibaratkan hari keruntuhan akhlak ini.
Valentine day adalah merupakan hari keruntuhan akhlak anak-anak Islam apabila hari ini dijadikan hari yang menghalalkan penzinaan yang akhirnya menyumbang kepada peningkatan statistic pengguguran, pembuangan dan pembunuhan bayi-bayi yang belum atau sudah lahir. Bayi-bayi ini atauy lebih dikenali sebagai ‘anak haram’ yang menjadi mangsa dan terpaksa menanggung segala dosa kedua ibu bapanya yang tidak bertanggungjawab.
Sememangnya kita sebagai umat Islam seharusnya fikir dan mencari penyelesaian akan keburukan pengaruh kebudayaan asing ini terhadap masyarakat kita atau suatu hari nanti akan didatangkan bencana yang akhirnya memusnahkan keharmornian Negara kita. Ingatlah bahawa azab dan bala bencana yang mungkin atau sedang kita hadapi sekarang adalah berpunca daripada kealpaan kita kepada illahi.

0 comments:

Post a Comment